Oppimistehtävä 1 - Sosiaalisen median käyttö
Sosiaalisen median palvelut omassa arjessani sekä
mahdollisesti uralla
Sosiaalinen media on suuressa roolissa arjessani ja
käytänkin päivittäin useita eri sosiaalisen median lähteitä. Esimerkiksi
Instagram, Snapchat, TikTok sekä Facebook ovat käytössäni usein. Näitä
sovelluksia käytän usein ajankuluksi selailuun tai ystävien kanssa
yhteydenpitoon. Sosiaalisen median palveluista suurimmassa käytössäni on
kuitenkin Instagram.
Instagram on mielestäni erinomainen palvelu, sillä siellä
voit julkaista itse otettuja kuvia läheisille/julkiseen jakoon, olla yhteydessä
muihin esimerkiksi tykkäämällä ja kommentoimalla heidän kuviaan. Instagramissa
voi myös seurata yrityksien ja julkisuuden henkilöiden tilejä. Se on
monipuolinen sovellus jota voidaan hyödyntää niin viihteenä kuin myös yritysten
markkinoinnissa. Kaiken lisäksi sovellus on ilmainen.
Itselleni melko tuntematon sovellus on Twitter. Se on
sosiaalisen median kanava, jossa julkaistaan lyhykäisiä kirjoituksia sekä
kuvia/videoita. Kanavalla voidaan olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa
kommentoimalla julkaisuihin sekä tykkäämällä niistä. Itse olen joskus useampia
vuosia sitten luonut käyttäjän Twitteriin, mutta en ole käyttänyt sitä juuri
ollenkaan. Yrityksille kuitenkin uskon sen olevan hyödyllinen palvelu, sillä ajankohtaisiin
asioihin kannan ottaminen sekä omasta yrityksestä informointi herättää paljon
huomiota.
Etsiessäni esimerkkejä alan yrityksiä, huomasin Kelan olevan
aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä. Kelalla on Instagramissa yli
15 000 seuraajaa. Kelan Instagram julkaisuissa on hyödyllisiä vinkkejä ja
muistutuksia arkeen. Heidän profiilistaan löytyy myös tarinoita, jotka on
jaoteltu aiheiden mukaan osiin, jotta katsojan on helppo navigoida tilillä
omien tarpeiden mukaan. Esimerkiksi opiskelijoille on erillinen tarina, johon
on lisätty muistutuksia esimerkiksi opintotuen hakemisesta oikein. Instagram
tili on varmasti erittäin hyödyllinen informaation lähde erityisesti nuorille,
sillä ohjeet ja linkit ovat selkeitä.
Myös LähiTapiola käyttää tehokkaasti sosiaalista mediaa. LähiTapiolalta
mielestäni fiksua jakautua useampaan tiliin, koska LähiTapiolalla asiointikin
toimii alueyhtiöiden mukaan. Tällöin myös mainostus kohdistuu alueittain.
Instagramissa LähiTapiolalla on vaihtelevasti noin tuhat seuraajaa per tili.
Kommentit
Lähetä kommentti